phone: +012-260 00819
e-mail: mymabma@gmail.com

Happy Maal Hijrah 1430

Happy New Year for Islam 1430 a.k.a Maal Hijrah.

Tak ku sangka ... sudah seribu empat ratus 30 tahun sudah berlalu peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W. Terlalu jauh untuk ku ketahui sejarah ketika itu ... apa kah kebenaran yang ada pada ari pertama di tahun pertama hijrah itu sendiri. Andainya ada cermin ajaib di depan ku .. nescaya akan ku minta cermin itu menunjukkan dan ulangkan sejarah itu supaya dapat ku lihat dengan mata ku ini dan ku yakin akan peristiwa itu ... tak lah aku hanya menyanyi lagu hijrah ... tak lah ku hanya mengikuti perbarisan yang tak ada pengisiannya, tak lah ku ingat saja peristiwa hijrah Nabi Muhammad S.A.W.

Namun itu hanya angan yang tak sudah ... khayalan yang tak pasti boleh ku dapati ...

Huh !!! namum aku kagum apa yang dilakukan oleh Baginda. as human being, aku terpaku dengan jejak langkah baginda membaca Al-Quran sehingga baginda mampu berhijrah ke sebuah kota yang moden dan sejahtera.

Tapi.... aku yakin ... peristiwa ketika itu pasti berulang kembali .. itu pasti ... dan aku sendiri akan memastikan sejarah itu akan berulang .... bila dan di mana aku tak pasti ... ahahah gila .. aku sorang ... mau patah semangat aku ... penghijrahan ke suatu tempat yang aman damai dan sejahtera ...

huhuhh .. maybe it will call dreams ...

Hijrah ... do I need to Hijrah .. yes I do ... I will do ... akan ku berhijrah untuk tahun 1430 ini ... 1429 telah banyak membuatkan ku bersedia berhijrah .... perkahwinan, kerjaya, kengkawan dan family. Akan ku hijrah mental ku ini kepada yang lebih positif, akan ku hijrah kan jasad ku ini di tempat yang di panggil sejahtera ... dan akan ku hijrah kan segalanya.

Terima kasih segala di atas kurniaan mu ... takkan ku tinggalkan kurniaanmu itu dan power of historical. Isteriku, familyku, sahabatku, kerjaya ku yang banyak membimbing aku dan memberi sumber inspirasi ku ... aku still perlukan semua ini untuk ku memastikan sejarah itu berulang ...

To all human called Muslim ... Happy Mall Hijrah ... the truth is behind the history ...

2 comments:

~LiiNDaa~ said...

yerp..lets 'Hijrah' our mind to be a better person as kalifah Allah

dcharmed said...

well done!