phone: +012-260 00819
e-mail: mymabma@gmail.com

Wafat nia seorang Abah

Jan 30, 09
Ketika aku masih lagi kat opis sedang syok dalam Monthly Team Briefing, umie message aku and adik beradik lain cakap abah demam panas sampai masuk hospital siap ambulan datang ambik. Semalam abah ada message aku cakap dia demam panas and on da way nak gi klinik. Aku suruh dia banyak berehat. Tapi tak lama lepas jumaat, umie lak message cakap abah masuk hospital. Abg Din suruh aku balik ... tapi aku berat untuk balik ... entah aku pun tak tahu mengapa. Lagi pun badan aku letih and tak larat nak drive. Baby aku lak pregnant. Malas aku nak suruh dia drive. Kul 7ptg abang inform semua nak balik. aku suruh diorang balik dulu tgk keadaan abah macam mana. Aku message umie kalau abah still teruk give me a call. Aku balik segera. Aku call ayep ... saje sembang ngan dia .. maklum la dia dok umah sorang ngan nenek.

Jan 31, 09
Pagi pagi lagi aku dah settlekan a few things. beli tempayan plastik takung air sebab apartment aku ni nak repair paip. tak ada air dua ari. aduh ... Aku still lagi dok message abg din n umie tanya keadaan abah. Demam abah still tak turun. Abah dah pakai half-cup oksigen. Drip berapa botol umie pun tak larat nak kira. Kul 5ptg umie call aku nangis2 suruh aku balik cepat sebab doktor dah tebuk leher abah untuk drip. Aku sepantas kilat mintak baby pack baju untuk seminggu. Just incase aku kata kat dia. Aku tolak kul 6pm. aku mintak baby inform mama and abah dia. kalau diorang nak datang melawat abah datang la. On da way tu ... aku cakap ngan baby ... maybe kita balik nia sia sia or still sempat jumpa abah. But I know ... abah will wait for me. Itu jer aku cakap dengan baby.
Jam 12am aku sampai kb terus aku ke hospital. Aku jenguk abah kat ICU. mmg keadaan dia amat lemah. Aku nampak wajah abah macam gembira bila aku sampai disamping wife aku. Aku cium tangan abah. Aku usap kepala abah. Abah boleh cakap walaupun tak berapa jelas tutur kata. Dia suruh aku bawak ayep pegi sekolah esok sebab dah banyak ari cuti. Aku cakap kat abah... ayep nak cuti sebab ada acik.
10 minit jer aku duk ngan abah. Aku minta izin dia balik nak tido kejap. sampai umah umie aku sembang ngan umie ngan nenek ngan abg din sambil makan satay. wah mana datang satay pagi pagi buta ni. ahaks...

Feb 1, 09
aku bangun tgk ayep dah ada depan tv. aku pun peluk ayep sbb aku rindu sgt kat dia. aku teman ayep tgk cartoon. ayep nampak tenang. aku tanya dia ... macam macam ... pasal dia, pasal abah. rindu sgt ayep ...
Dalam kul 10 aku gi hospital tgk abah. Aku tgk semua ada. Mama, Yong, Yang, Bad, Yang, Adik, Abg Din and Umie. Umie kat atas. yang lain kat bawah. Aku hulurkan kat mama RM50 duit cukai pintu rumah mama. semua cerita kebodohan doktor n nurse ... aku malas nak layan aku naik atas jumpa abah. aku tgk dia semakin lemah. dah pakai full face oksigen. uhh .. aku tgk kejap jer ... umie cerita abah still tak tido dari semalam.
Tgh hari abah mintak kat doktor kasik ayep masuk. Abah teringin nak jumpa ayep. Aku sedang dok makan ngan adik beradik aku terus chow amik baby and ayep. Ayep senyum jer tgk abah. Maybe dia heran n malu sebab dia tak paham apa abah cakap. Abah suruh ayep peluk dia. pegang tangan abah. Pastu ayep bersin .. ahaha petanda hospital teramat sejuk. Aku, baby n ayep lepak luar bilik ICU tu. tunggu Uncle Zamri datang. lepas tu .. ayep kata dia lapa padahal dah makan kat umah tgh ari. uish dah petang. patut ar ... aku bawak umie, ayep, baby makan mcdonalds kat KBMalls. Syok jer tgk ayep makan double cheese burger ngan nugget. banyak nia ayep makan. betul betul lapa ni.
Then, aku belikan buku kisah penyiasatan apa tah tuk ayep. Umie cakap abah tak sempat nak beli.
Malam aku hantar umie ke hospital. Aku lepak kejap dengan abah. Dalam hati aku cakap .... abah ni mmg tak lama. Aku suruh dia tido. tapi tak mo gak tido. Aku mintak umie jangan balik malam tu. Tido la dengan abah. Dalam kul 10pm aku gi kat Water front tempat makan makan depan hotel adik beradik aku menginap. sajer lepak dengan diorang. aku buat muka selamba jer kat depan diorang. tapi diorang lak cerita petang tadi abah tulis kat buku angka 4444. hahaha ... kul 12am ... aku masuk balik hospital tgk abah. lor tak tido lagi orang tua ni. aku pujuk dia suruh tido. dia angguk. aku usap kepala dia. umie pujuk dia tido. tapi tak mo. Abah suruh umie tido atas dada abah. uish .. macam mana nak tido penuh dengan wayar. mata aku dah tak larat. aku nak balik tido. aku cakap dalam hati .. kalau ada rezeki ... sempat la aku tgk dia hembus nafas terakhir. aku mintak izin dengan abah n umie untuk balik tido sebab esok pagi pagi nak hantar ayep ke sekolah. umie suruh amik dia kul 5pg.

Feb 2, 09.
Pagi pagi umie call kejut aku. Aku gi amik umie. aku tanya kan keadaan abah. Dia kata doktor cakap jangan tinggal abah. tapi ayep nak sekolah. aku tak tahu sekolah ayep kat mana. umie kena ada. umie kena balik siapkan ayep. abg din datang kejap amik baju sejuk. then dia gi hospital cover aku n umie. lepas bersiap aku ngan umie anto ayep. aduh .. jem la pulak. abg din dah msg aku suruh bawak umie cepat. masa tu kul 6:45am. Alamak apa pulak ni ... sah aku tak sempat kalu jem macam ni. lepas jer anto ayep .. terus aku pecut gi hospital. Aku suruh umie naik dulu sambil aku carik parking. Aku naik jer tgk umie dah menangis. aduh ... aku tau abah dah tak ada.aku masuk kat katil dia ... nurse dah siap bungkus abah. aku cuba untuk menangis tapi aku tak berdaya. baby tak ada sebelah aku. baby kat umah. aku suruh baby siap.
Then adik beradik aku sampai. Yong nangis sampai naik lelah. ramai yang nangis. kenapa aku tak nangis seteruk mereka. aku cuba juga menangis ... tapi aku tak boleh nak menangis ketika itu. aku perlu kan baby aku perlukan ayep untuk menangis ... biar aku puas menangis depan baby aku n ayep. ayep kat sekolah.
Settle kat hospital aku balik amik baby. Aku tgk nenek ... tak sampai ati aku nak bagi tau anak dia dah tak de. aku suruh abg din jer la bagi tau. Kitaorang semua gerak ke pasir mas. kampung umie. abah nak dia disemadikan di situ. sampai jer tgk semua tgh baca yassin. aku tak mampu nak baca yassin. aku biarkan mereka dengan yasin mereka. aku carik ayep. aku nak peluk ayep. ayep kat umah opah tgh makan. uish makan lagi. aku tgk dia macam tahan sebak. lama aku tenung dia. lama aku panggil dia duduk atas riba aku. aku peluk dia. aku cium dia. aku tanya satu soklan kat dia. Adik sedih ke? terus dia peluk aku sambil nangis sepuas puas hati dia. aku tenang kan ayep ... sampai la dia puas menangis. ketika itu la aku menangis dan menitik air mata ku ... hurrghh akhir nia menitik juga air mata ku ini ...
Lepas zohor ... mayat abah disemadikan. Aku sempat solatkan abah. Aku cium abah sekejap. Angkat abah selepas dimandikan. Di kubur sempat juga aku angkat abah masuk ke liang lahad. nasib baik tok imam tu tak buat panjang berjela. kalau tak pitam aku dek kena matahari. Aku nampak ayep ... aku tanya lagi dia sedih ker ... dia cakap sikit jer sedih ... yeah ... atleast aku dapat buang perasaan berbuku di hati dia.
Abah ... I love you so much ... umie ... tabahkan la hati mu tanpa suami yang tersayang ... ayep ... how can I say ... you are only 9 years old. You have umie and me. I love you ayep ... but acik jauh ... untuk peluk ayep ... aku tak mampu nak tgk wajah ayep ... sure aku teringat abah ...

Aku teramat suka abah tiada ... sebab aku tahu akan jasa abah dan pengorbanan abah ... aku tak sanggup lagi tgk abah menderita hanya kerana mahu gembirakan orang lain ...

0 comments: